הליכי חקירה ומעצר

החקירה המשטרתית

להיכנס לחדר חקירה משטרתי, ולהתעמת עם חוקרים מנוסים, לעולם מעמד לא פשוט – גם עבור מי אלו אשר מנוסים בחקירות משטרתיות – וקל וחומר עבור אזרחים נורמטיביים מן השורה אשר זומנו, עוכבו או נעצרו בפעם הראשונה וזוהי להם החקירה הראשונה. לכל נחקר קמה זכות להיוועץ בעורך דין טרם תחילת החקירה. אם זומנתם לחקירה במשטרה – הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא לפנות לעורך דין המתמחה במשפט הפלילי. כחלק מהמאמץ לשבור את הנחקר, החוקרים מתשמשים בתחבולות ותרגילים רבים, חלקם מתחילים הרבה לפני שנכנסים לחדר החקירות. בין בתזמון המעצר או העיכוב, כך למשל מעצר לפני ערב חג יוצר לחץ נפשי אדיר על הנחקר. מדובר במצב בו פערי הכוחות והידע גדולים מאוד לטובת היחידה החוקרת, שהתכוננה לחקירה זו כבר זמן. מעבר ללחץ הנפשי שמשפיע על הנחקר מעצם הישיבה מול שוטר החוקר אותו, בין אם באזהרה ובין אם לא, הרי שאי-הנוחות הנה פועל יוצא של פערי הידע בין השוטר לנחקר. במילים אחרות, השוטר יודע בדיוק אילו ראיות מונחות על שולחנו ומהו חוזקן המשפטי, ויחשוף את הראיות בהתאם להתפתחות החקירה, והשפעתן על הנחקר. יכול וכלל לא יחשפו ראיות בפני הנחקר בחקירתיו הראשונות.

פערי הידע, הן היתרון היחסי הגדול ביותר שיש לחוקר, היכולות של החוקר לתעתע בנחקר ולגרום לו למצב של חוסר ודאות מתמיד. לחוקרים נסיון רב ויכולת תמרון נחקרים, הם שולטים לו רק בחומר, אלא גם בתנאים הפיזיים של הנחקר, אם יחקר לפני ארוחת צהריים, אם יחקר שעות ארוכות מבלי לעשן (בהנחה שהנחקר מעשן), כל אלה מטרתם אחת, לשבור את הנחקר ולהביא אותו למצב שיודה בעבירות שמיוחוסת לו ויפליל את עצמו. נחקרים רבים סבורים כי שמירה על זכות השתיקה, זכות יסוד במשפט הפלילי, תחזק את הראיות כנגדם, הרי שהם נוטים למסור גרסאות לחוקרים, לעיתים שקריות, על מנת לרצות את החוקר או במטרה להרחיק את עצמם מביצוע העבירה, וזאת מבלי להיוועץ תחילה בעו"ד בתחילת החקירה – אין טעות אסטרטגית קשה מזו שהחוקרים רק ישמחו לנצל. לכל מילה באם נמסרת גרסה יש משמעות, וחוקרים יתכבו על כל מילה ומילה במהלך החקירה, חשוב להתכונן היטב עם עורך דין לחקירה, ולשמור על גרסה איתנה.

אם זומנתם או נלקחתם לחקירה פלילית באזהרה, אם קיבלתם הזמנה לסור למשטרה ועם הגיעכם, התברר לכם שמדובר בחקירה באזהרה, הדבר הראשון והנכון ביותר שיהיה עליכם לעשות הוא לא לומר מילה לפני שתנצלו את זכותכם להיפגש ולשוחח עם עו"ד לחקירת משטרה. עו"ד גיע לתחנה וישוחח איתכם, פגישה זו ובהנה של המצב המשפטי בשלב מוקדם ככל האפשר תסייע לכם בגיבושה של גרסה עקבית שאותה תוכלו להציג לחוקרים באופן שיאפשר לכם להימנע מסתירות כאלה ואחרות.

הניסיון מלמד כי ההבדל בין חקירה שהסתיימה מבלי שהנחקר התייעץ עם עו"ד לחקירת משטרה, לחקירה שהסתיימה לאחר מפגש עם עורך דין והכנה מוקדמת עושה את ההבדל לעיתים בין כתב אישום חמור ובין סיום ההליכים לפני שעוד החלו במשטרה, ההכנה המוקדמת לחקירה יכולה להיות ההבדל בין כתב אישום לזיכוי וחזרה מלאה לשגרה.

משרדנו מתמחה במתן ייעוץ משפטי מיידי לנחקרים אשר זומנו לחקירה במשטרה. באם יצרתם עמנו קשר בעודכם בתחנת המשטרה, נגיע באופן מיידי לתחנה, נספק ייעוץ משפטי משעותי, ונכין אתכם לקראת החקירה הצפויה, במטרה לעבור אותה במינימום נזק, המשרד ילווה אתכם לאורך כל הדרך ויהיה לצדכם בשעתכם הקשה עד אשר תחזרו לשגרת יומכם ללא כל פגע.

לתיאום פגישת יעוץ צור קשר ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן